הרשתות החברתיות תופסות מקום מרכזי יותר ויותר בחיי ילדים ובני נוער. בעולם הטכנולוגי המתפתח, נוצרה בריונות חדשה שאינה מוגבלת עוד לזמן ומקום. האמצעים הטכנולוגיים הזמינים מהווים אמצעי תקשורת והפצה עוצמתיים והילדים לא תמיד מפנימים את הכוח שבכף ידם. אפליקציות כמו סנאפצ’אט, אינסטגרם, מיוזיקלי וקבוצות וואטסאפ הפכו להיות מגרש המשחקים החברתי החדש של ילדים ונוער.
סדנת מצמיחים מאפשרת שיח רגשי בין התלמידים, הכולל שיתוף בחוויות מהעולם הוירטואלי. צוות המנחים מוביל את התלמידים לשיח על סוגי התוקפנות הקיימים סביבם ומסייע להם בהבניית כלים ונורמות התנהגות להתמודדות מיטבית. מרכז מצמיחים נמצא בקדמת הבמה בעבודה עם תלמידים, סגלי חינוך והורים בהפחתת כאב ושיפור חיי תלמידים ברשת ופועל בהצלחה בכלל המגזרים (ממלכתי, ממלכתי-דתי, חרדי, ערבי, נוער בסיכון).
מתוצאות הסדנה:
הסדנה משלבת שיח ודיון בנושא אלימות וירטואלית באמצעות משחק חווייתי המאפשר שיתופים של הילדים :ומקנה כלים להתמודדות עם אלימות וירטואלית
1. עבודה כיתתית – חיזוק והנעת ‘העומדים מן הצד’ לטובת לחץ לסגירת קבוצות שנאה, בניית הסכמות
חברתיות כיתתיות עם התלמידים, ועוד.
2. שימוש במודל ושפת מצמיחים – חיזוק ההכרה בקרב תלמידים כי בידיהם היכולת להתמודד עם האלימות ויש לציידם בכלים אישיים וקבוצתיים. הכלים שפותחו במרכז, נועדו להעצים התנהגויות פרו חברתיות ולחזק את הכוחות החיוביים בכיתה.
3. כלים להבנת מנגנון תקשורת הרשתות – הרשת כמעצימה אכזריות, מחריפה סכסוכים, מגבירה כאב ומעניקה כוח שלילי מוגבר למילים. זיהוי תפיסות מוטעות של ילדים אודות יחסים חברתיים ברשת.
4. קידום ערכים של אומץ – בחירה בשיח פנים אל פנים במקום שיח מאחורי מסכים.
5. התמודדות עם תוקפנות שנועדה לשיפור מעמד חברתי, ועם מעשיהם של מקובלים תוקפניים.
6. כלים לקורבנות למניעה והתמודדות עם אלימות ברשת – כלים לילדים הסובלים מבריונות רשת להתמודדות עם ההצקות והאלימות.