סדנאות ותכניות מנהיגות

נבחרת מנהיגות מצמיחים ברשת

מודל תלמידים מצמיחים ברשת הינו מודל חדשני שפותח במרכז מצמיחים לאחר עבודת שטח של עשור עם מעל ל-20,000 תלמידים. המודל פותח לשם שיפור האקלים והפחתת אלימות וכחלק מחזון לקדם תלמידים מצמיחים וכיתות מצמיחות. בבסיס המודל עומדת התפיסה שכל ילד יכול למצוא את מקומו כתלמיד מצמיח באחת מהסיטואציות של החיים החברתיים בביה”ס – בכיתה, במגרש, בתור מנהל קבוצה בוואטסאפ, בקידום שיח חיובי ברשת, או במפגשים החברתיים לאחר הלימודים. זאת בין אם הוא מופנם או מוחצן, בעל מעמד חברתי מרכזי או צדדי.

השימוש ברשתות החברתיות תופס מקום מרכזי יותר ויותר בחיי ילדים ונוער. בעזרת תקשורת זמינה בטלפונים חכמים, מתפתחת בריונות חדשה ועוצמתית המופצת במהירות ונוכחת בכל מקום ובכל שעות היממה. הילדים לרוב טרם הפנימו את הכוח שבכף ידם. עד כה מרבית העיסוק בנושא הבריונות המקוונת התמקד בסכנות מצד מבוגרים ברשת אך לא היה יעיל ביכולתו לאפשר הבנה של פוטנציאל הפגיעה ולמנוע את גרימת הכאב היומי-יומי בתוך היחסים חברתיים. מכאן נובע הצורך להעלות את הזירה הוירטואלית לשיח מתמשך בקרב התלמידים ולציידם בכלים להתנהלות ברשתות

נבחרת המצמיחים ברשת נועדה לחזק את הכוחות החיוביים בקרב התלמידים, להקנות להם כלים ולחזק את כוח ההשפעה שלהם באמצעות שיפור הלגיטימיות החברתית לפעולותיהם.

הנבחרת נועדה לשמש תחליף למודל “מועצת התלמידים” השכיח. מתוך ניסיון ראוי לתרגל את התהליך הדמוקרטי, מועתקים גם ההיבטים השליליים של התהליך: השמת דגש על מראה חיצוני של המועמד/ת, ססגוניות הקמפיין, הצגת חסרונות אמתיים או מדומים של המתחרים ובחירה על בסיס הבטחות אשר לעיתים אין להן כיסוי. כמו כן, במסגרת תהליך בחירת מועצת התלמידים כיום נבחרים גם ילדים המשתמשים בתוקפנות חברתית ככלי לשיפור ושימור מעמד (פאריס ופימלי, 2006).

היתרונות שבמודל החלופי של נבחרת מצמיחים:

  1. נבחרים ללא הצגת מועמדות: המועמדים אינם מפעילים שכנוע או לחץ לבחור בהם. כמו כן, הבחירה אינה נעשית מתוך קבוצת מצומצמת בעלת ביטחון עצמי אלא מתוך כלל החברים בכיתה.

  2. המועמדים לא נבחרים על סמך הבטחות אלא בשל הכישרון ומעשיהם עד כה.

  3. אין ביניהם “משפרי מעמד באמצעות תוקפנות”.

  4. המודל שומר על היתרונות במצב הקיים: עומד לצד מועצת התלמידים שתפקידה לייצג ולקבל החלטות; הנבחרת אינה ממונה אלא נבחרת ע”י תלמידי הכיתה ומתוכם, ומכך היא שואבת את הלגיטימיות לפעולותיה.

תיאור התהליך וההיערכות הבית ספרית:

  1. מפגש מקדים של המנחה עם המחנכים: במהלך המפגש המחנכים מקבלים הדרכה על העברת מערך בחירת “תלמידים מצמיחים” בכיתות.

  2. שיעור מחנך בכיתה: במסגרת העברת המערך נבחרים מכל כיתה נציגים (בנים ובנות) לנבחרת מצמיחים שכבתית.

  3. מפגשי סדנאות אחת לשבועיים: בשכבות גדולות מומלץ לקיים שתי קבוצות.

  4. הכשרה לסגל המורים: בית הספר ימנה אחראי פרויקט שישתתף לפחות בשליש מהמפגשים. בסיום הפרויקט ינחה הממונה שני מפגשים בעצמו. בנוסף, כל מחנכת תצפה במפגש אחד לפחות.

  5. מפגש הורים-מצמיחים: ניתן לערוך מפגש סיום חגיגי בהשתתפות ההורים.

נושאי המפגשים:

  1.  מושג המצמיחים: למה נבחרתי, איתור חוזקות, התמודדות עם לחץ חברתי , זיהוי וטיפוח מצמיחים בסיטואציות השונות.
  2.  כיצד בריונות וירטואלית נבדלת מבריונות מסורתית.
  3.  זיהוי תפיסות מוטעות שיש לילדים ביחס ליחסים החברתיים ברשת.
  4.  כיצד הרשת מעצימה אכזריות, מחריפה סכסוכים ומעניקה כוח שלילי עודף למילים.
  5.  ליטוש ערכים של אומץ מול פחדנות ביחס לשיח פנים אל פנים הסתתרות מאחורי מסכים, בניית אמון ושיתוף פעולה עם ילדים אחרים. כוח הקבוצה
  6.  כלים למניעה והתמודדות עם אלימות וירטואלית, כתוקפנים, קורבנות ועומדים מן הצד.
  7.  עבודה כיתתית – לחץ לסגירת קבוצות שנאה, איך ניתן לילד אוויר כאשר הוא נופל קורבן לאלימות ברשת, בניית הסכמות חברתיות כיתתיות עם התלמידים, ועוד.
  8.  קביעת יעדים מותאמים לכתה ולשכבה.

 

ממליצים:

אסתי, רכזת שכבה בחט”ב אפק, קרית ביאליק:  
054-7907848   ester_mo@bialik.ort.org.il

 עלויות:

600 ש”ח-   מפגש הכנה לסגל המחנכים אשר מכיתותיהם מגיעים הנבחרים.

600 ₪ בחירות – כיתה אחת ביום

700 ₪ בחירות  – שתי כיתות ביום

900 ₪ בחירות – שלוש כיתות ביום 
700 ש”ח עבור כל מפגש קבוצתי – 3 שעות (22-15 משתתפים).
900 ש”ח למפגש של 2 קבוצות – אחת אחרי השנייה סה”כ 6 שעות הנחייה (8:00 עד 13:30).

900 ₪ מפגש סיכום עם הורים

תעודת סיום לכל משתתף/ת

למידע על הסדנאות המלאות לתלמידים

Accessibility