נמ”ל-נוער מחולל מנהיגות

 

תוכנית נמ”ל הבית (נוער מחולל לכידות) לחטיבות ותיכונים תש”פ 2019-2020

תלמידי ישראל תופסים את אחד המקומות הראשונים בעולם המערבי ברמת הניכור שהם חשים כלפי חבריהם וכלפי האחר, נתון שמוסבר על ידי חוסר קבלה של האחר, חוסר אמון במוסדות פוליטיים וחברתיים, ותפיסה נמוכה מאוד של הוגנות על-ידי הציבור הישראלי. מציאות זו משתקפת יומיום בחייהם של תלמידים: בכיתה, ברשתות החברתיות, בשעות הפנאי ובחיבור לקהילה. ישראל אם כן, אולי יותר מכל, זקוקה למנהיגות של צעירים וצעירות בעלי היכולת לחבר וליצר שיח וגישור במצבי קונפליקט ומשבר, צעירים אשר הפגינו בפועל את יכולתם לחולל לכידות חברתית בסביבתם. נערות ונערים שהביאו לביטוי את יכולת הלכידות, ידרשו לסייע ב”ניווט” של ספינת החברה הישראלית בעשורים הבאים. הם יובילו את הספינה בבטחה לנמל הבית המשותף שלה מתוך הכרה וכבוד בזהותו של הזולת, תחושת אחריות משותפת, חתירה לשוויון והוגנות ומתוך שאיפה לכינון פסיפס ישראלי משותף המהווה מקור עוצמה.  

התוכנית הינה מיזם משותף של עמותת מצמיחים, מכללת אורנים ומשרד החינוך, אשר נרקם במסגרת חממת היזמות  co-lab של פדרציית ניו יורק. הפרויקט זכה לשותפות עם אגף החינוך בעיריית חיפה ולסיוע בהפעלתו במוסדות החינוך המשתתפים בתוכנית. שעות ההשתתפות בתוכנית נמ”ל הבית בתיכונים מוכרות לתלמידים הלוקחים חלק בתוכנית כשעות מעורבות חברתית.

מסגרת התוכנית:                                                                                                                                

במסגרת התוכנית מתקיים תהליך בחירות קפדני בכיתות, באמצעותו נבחרים תלמידים ‘מחוללי לכידות’, דהיינו תלמידים שבפעולותיהם מגבירים את תחושת השייכות בסביבתם ומפחיתים ניכור בכיתותיהם ובשכבה. מכאן והלאה התוכנית פועלת בשתי זירות:                                                                                                           

הזירה בית ספרית: מנחה מטעם “מצמיחים” מגיע לסדרת מפגשי קבוצה עם ‘הנבחרת’ אשר מתקיימים בביה”ס אחרי שעות הלימודים. הקבוצה עוברת הכשרה מעשית ומקבלת ליווי להשגת יעדים חברתיים מסוימים שישפרו את האקלים החברתי בשכבה.

הזירה הרב מגזרית: אחת לכמה שבועות החל מדצמבר, יוצאת הקבוצה בליווי המנחה לפגוש נבחרות מבתי ספר אחרים (תלמידים דתיים, חילונים וערבים). המפגשים בין בתי הספר השונים עוסקים בחיבור על בסיס המיומנות בגללה נבחרו התלמידים ונועדו כדי להעצים ולבסס אותה כתכונה מנהיגותית. לפיכך, נועד המפגש בין התלמידים לייצר עתודת מנהיגות רב מגזרית המורכבת מתלמידים שנמצאו על ידי חבריהם לכיתה כילדים שמקדמים לכידות חברתית. במסגרת זו נערכים מפגשי ‘בית ספר מארח’ בהם מגיעות מספר קבוצות לבקר ולחוות פעילות משותפת באחד מבתי הספר המשתתפים, מפגשי שיא גדולים, מפגש הורים וסמינרים.

דברים שאמרו תלמידים בעקבות התוכנית:

“יצאתי מהשנה הזו עם המון ביטחון בעצמי ולהביע את דעתי. לא לפחד להשמיע את הקול שלי” ר’, תלמיד כיתה ט’, ישיבה תיכונית תקוות יעקב, שדה יעקב

“איזו תחושה מדהימה זה שילדים נוער בישראל אשכרה יכולים לחולל שינוי! רכשתי הרבה חברים חדשים ומקווה מאוד שנמשיך בשנה הבאה” ל’, תלמידת כיתה י’, ביה”ס מר אליאס אעבלין

“במפגשים הרב מגזריים יצא לי לפתח שיחות עם אנשים שחשבתי שהם שונים ממני בקטע אחר ופתאום נכנסתי איתם לשיחות משמעותיות שלא חשבתי שאגיע אליהן” מ’, תלמידת כיתה י’ ביה”ס אליאנס, חיפה

“היה לי העונג להכיר את כולם ונהנתי ברמות. מקווה שחלומותינו יהפכו למציאות ושנוביל את הדור הבא במדינה! אוהב ומעריך כל אחד ואחת בקבוצה!” א’, תלמיד כיתה ח’, ישיבה תיכונית יבנה, חיפה

“אני לא אשקר, כשרק הצטרפתי לתוכנית הזו הייתי מעט סקפטי. מאוד רציתי להאמין ולהיות אופטימי שזה יעבוד… עכשיו, כשאני בסיום השנה המטורפת והמעשירה הזו אני יכול להגיד ולסכם בלב שלם שיש תקווה! אני רוצה לקחת מהשנה הזו את התקווה שנוצרה אצלי בלב לקיים חיים משותפים” ל’, תלמיד כיתה י’ ביה”ס אליאנס

לצפייה בסרטון סיכום שנת פעילות 2016-17

לצפייה בסרטון סיכום שנת פעילות 2017-18

לצפייה בסרטון סיכום שנת פעילות 2018-19

“היסוד הרביעי והמאתגר מכולם, הוא יצירת הישראליות המשותפת. למרות האתגרים שמעמיד בפנינו הסדר הישראלי החדש, עלינו לדעת: הפסיפס הישראלי המתהווה איננו גזרה – אלא הזדמנות אדירה. הוא טומן בחובו עושר תרבותי, השראה, אנושיות ורגישות. אסור שהסדר הישראלי החדש יידחף אותנו להיבדלות והיפרדות.”

(נאום השבטים, הנשיא ריבלין, 2015)

 

נגישות