סדר יום לדוגמא בסדנה בת 3 ימים

יום ג. תלמידים מצמיחים

  1. שקיעת הטיטאניק.

  2. הקלמר של ספיר.

  3. כבשים במסדרונות – למה אני מגיב באלימות?

  4. מעגל בנות.

  5. הלשנה – דיווח או "למה אין מכות בחדר המורים?"

  6. Cheerleaders (מעודדות של אלימות).

  7. משחק השמועות.

  8. ציד באפאלו.

  9. משפטי זן: מי קובע את הכללים ולמה?

יום ב. ביסוס הערבות ההדדית

  1. האיש ממאדים – תסכול ותקשורת.

  2. אני כדור/ת הכיתה.

  3. סטראוטיפים – "לכל אחד יש שם".

  4. מהצקה להצגה – פסיכודרמה.

  5. קללות השפלות והסלמה.

  6. להעז לעשות את הבלתי צפוי.

  7. אמון – במי אני בוטח?.

  8. איסוף ריבים ולמידה מהצלחות.

  9. איש עם נבוט גדול א', ב'.

יום א. אלימות

  1. הכיתה מגדירה אלימות.

  2. מפעל גומי.

  3. כולם נגד כולם – עכבישים.

  4. אזורי טאבו.

  5. חרם – 4 גיבורות בצינוק.

  6. תורת המחירים א', ב'.

  7. משפטי זן: למה עבריינים לא מעשנים באוטובוס?

אמון על רגל אחת

תרגיל העצמה שמאפשר לתלמידים לבחון עם עצמם את השפעת הלחץ החברתי עליהם ואת הגבולות למצויינות שהם קובעים לעצמם.

 מפעל גומי

התנסות באופן השפעתו של סחף קבוצתי על הסלמת אירוע (אסקלציה).
אפשרות לשיתוף בתחושות כאב בפורום כיתתי קשוב ומגן.
שאלות על לחץ חברתי – מדוע אני לא מעז להתנגד לאלימות ולפעול נגד אלימות.

הגדרת אלימות

פעילות חוויתית ודיון על סוגי האלימות שהתלמידים מאפשרים את קיומם בכיתה.
במהלך הפעילות הכיתה עצמה תגדיר את האלימות המתאפשרת בה ומתוך הגדרה זו יתחיל דיון מרתק המשקף לתלמידים את מקומם ביחס למעשי האלימות הסובבים אותם

קללות, השפלות ודה אסקלציה

בפעילות זו מתרגלים התלמידים כלי חשוב להתמודדות עם השפלות בצורה "מקררת" שאינה מסלימה את המצב.
הם לומדים כיצד ניתן למנוע את ההסלמה, איך להתמודד עם הניסיון להשפילם מבלי להיות מושפלים, זאת מבלי להשתמש בדרך הכוחנית והאלימה בה הם מורגלים, על ידי הוצאת העוקץ מההשפלות ותוך העצמת הקורבן.

העוצמה אצלי

בעוד הפעילות "קללות, השפלות ודה-אסקלציה" עוסקת במתן תגובה "מקררת", חטיבת פעילות זו נועדה לתת כלים לתלמידים אשר מועדים לאלימות בעקבות קללות והשפלות המופנות לעברם או דברים אחרים הנתפסים בעיניהם כפגיעה בכבודם. פעילויות כמו: "תחרות אגרוף קללות", "היום אני בוחר להיעלב מ…" מאפשרות לתלמידים להתנסות וללמוד:

  • לחשוף את המנגנון אותו מנסה היריב להפעיל עליהם.

  • לבחון כיצד באמת לא לצאת "פראייר".

  • לבחון ככיתה, כיצד עבור כול תלמיד ישנן קללות הפוגעות בו ובאחרים לא, ואחרות שפוגעות באחרים אך לא בו (משקפופר, גמד, כינויים עדתיים משפילים).

  • אילו קללות או השפלות משפיעות עלי ואילו לא, כיצד אני בוחר ממה להיפגע ויכול לבחור לפתח את היכולת לא להיפגע.

  • כיצד ניתן לפתח חסינות לקללה אשר בוחרים בה.

לבחון יחד את הסיבות להיפגעות מקללה מסוימת והחסרונות של תגובה אלימה ("להגן על אימא שלי", "להגן על הכבוד שלי", "שלא ימשיכו בכך" ועוד).

 כולם נגד כולם – עכבישים

התנסות חוויתית אשר נועדה להביא לחשיפת התנאים המאפשרים למספר קטן של בריונים לשלוט בקבוצה גדולה, באמצעים אלימים. במהלך הפעילות נעשה שיקוף של מגוון תגובות שכיחות לאלימות המתרחשות לידנו. הדיון מתמקד בשאלות: כיצד תגובות שכיחות אלו, אשר נועדו לשמור על ביטחוננו, למעשה מפחיתות אותו? מדוע אנו לא מגיבים כאשר מישהו לידנו עובר השפלה או תקיפה? מהם הסיכונים לאי התמודדות עם איום או אלימות? מהם הסיכונים והכלים להתמודדות עמם?

הלשנה – דיווח או "למה אין מכות בחדר מורים?

מי קובע את הכללים ולמה?
מטרת התרגיל היא לאפשר לתלמידים הצבעה חופשית ודיון חופשי על מנת להיווכח כי הנורמות האוסרות הלשנה אינן מקובלות כפי שניתן לחשוב, או כפי שהבריונים גורמים לאחרים להאמין שמקובל לחשוב.
הפעילות תורמת בכך להחלשת האיסור החברתי והדה-לגיטימציה כלפי הלשנה והמלשין, לפחות בנוגע לחלק ממעשי האלימות.
הפעילות מאפשרת לתלמידים להבין שהסביבה האלימה איננה "דבר טבעי", והאלימות לא נובעת דווקא מאי-אכיפה מצד המורים, אלא התלמידים עצמם הם בעלי הידע האמיתי אודות היקף מעשי האלימות בבית הספר ומאפייניהם, והם גם אלו המגדירים את סף האלימות המקובל עליהם.
במהלך הפעילות נחשף בפני התלמידים המנגנון בו משתמשים הבריונים. מנגנון זה מאפשר לבריונים לבסס את שליטתם באמצעות שימוש במושג ההלשנה, בעזרתו הם מבודדים את המותקפים – הן אחד מהשני והן ממקורות סיוע אפשריים (מורים, הורים). הפעילות מעודדת את התלמידים לקבוע נורמות חדשות, חופשיות מפחד, בנוגע לשיתוף פעולה בינם לבין עצמם ועם מוריהם והוריהם.

כבשים במסדרונות

למה אני לא מגיב לאלימות? תורת המחירים א', ב'.
התרגיל נערך במסווה של תרגיל אמון בין זוגות של תלמידים בכיתה. תזמונו של התרגיל, הנמשך על פני ההפסקה, מבטיח כי תלמיד כיתה אחרת אשר עובר במסדרון ייתן "צ'פחה" למי שעיניו מכוסות.
בדרך כלל, למרות שהכיתה פרושה כקבוצה לאורך המסדרון, תלמידי הכיתה לא טורחים למנוע מהבריון לנהוג באלימות.
התרגיל מאפשר לבחון מדוע קבוצה גדולה של תלמידים, אשר זיהתה מישהו מכה תלמיד מהכיתה שלהם אשר עיניו מכוסות, לא עשתה כלום ופשוט חיכתה עד שיגיעו אליהם. במסגרת פתיחת הדיון בודקים מדוע כיתה שלמה לא מעיזה לגנות את הבריון ולגרום לו להרגיש רע יותר.
כמו כן, התרגיל מאפשר בחינת כלים ותגובות אפקטיביות שונות אשר בכוחן יהיה להביא להפחתת האלימות כנגד תלמידי הכיתה.
בעוד התרגיל נערך לכאורה כנגד איום חיצוני לכיתה, למעשה הכלים נועדו לאפשר לתלמידי הכיתה לפעול גם כנגד איומים פנימיים.

מעודדות (Cheerleaders) של אלימות

כיצד נשמע עידוד כאשר אני בתוך האירוע וכיצד הוא נשמע כאשר אני מחוץ לאירוע (אדרנלין)?
תפקידם והשפעתם המכרעת של הצופים והמעודדים על אירוע אלים.

ציד באפולו

תרגול של הגנה פיזית לא אלימה על תלמיד חלש (כבשה עסיסית).
כיצד אל מול קבוצה מאורגנת (לא אלימה) הבריון הוא שחש "חסר עוצמה".
כוחה של קבוצה מאורגנת הפועלת בשיטות של מאבק לא-אלים על מנת למנוע מבריון לפעול.

חזרה למידע על סדנאות תלמידים