כיווני פעולה- סיוע לילד המוחרם

סיוע לילד המוחרם

תגוב"ה- תדעו, גיוס תמיכה, בררו, התמודדו

  1. תדעו שזאת לא אשמתם – לפעמים ילדים מתביישים שהם מוחרמים בכיתה ומרגישים אשמים. הדבר שהכי חשוב שתדע/י שזו לא אשמת הילד/ה! על פי רוב, חרם חברתי נעשה לילד או לילדה נהדרים וחזקים בלי שום סיבה אמיתית אלא מתוך קנאה, מאבקי כוח וכבוד שיש בין הילדים.

  2. גייסו תמיכה של חברים מהכיתה או מבחוץ – אחד הקשיים המרכזיים בחרם הוא תחושת ה"לבד" שהוא גורם. לכן, המפתח הראשון להתמודדות, הוא לעודד את הילד לדבר עם ילדים אחרים בכיתה, בבית הספר, בשכונה, במשפחה או במקום אחר שאף אחד לא יפריע.
    קבוצה של חברים וקרובים שאכפת להם ממנו/ה, היא אחד הכוחות החזקים ביותר שיש להם. הם יכולים לשפר את מצב רוחם, להזכיר להם את הדברים הטובים שיש בהם . אם הילד יצליח למצוא מס' תלמידים שיחשבו שהחרם שעשו עליו הוא לא בסדר, כבר תצליחו לעצור את החלק הכי קשה של החרם .

    לעודד אותו לשתף מבוגר משמעותי שיכול לתמוך בהם – יכול להיות מורה, יועץ, הורה או אח. הם יוכלו לעודד אותם בתקופה קשה זו ולהזכיר להם איזה תכונות נפלאות קיימות בהם. בתקופות קשות כאלה ילדים נוטים לשכוח כמה דברים נפלאים יש בהם.

  3. בררו את הסיבה לחרם– בדרך כלל מאחורי החרם עומד/ת תלמיד/ה אחד/ת או שניים שמפעילים את מרבית הלחץ החברתי. חשוב לנסות להבין מה הסיבה האמיתית של מארגן/ת החרם מדוע חשוב להם להחרים מישהו מהכיתה/שכבה ומה הם מרוויחים מזה. רוב הילדים אינם יודעים מדוע עושים עליהם חרם אבל בגלל תחושת הבושה הם חוששים לנסות ולברר ומרגישים אשמים. לדוגמא מנהיג החרם יפיץ על ילד שהוא שקרן אבל בעצם מדובר בקנאה.

    גם אם בחלק מהמקרים יש כעס כלפיהם, בכל מקרה חרם הוא עונש אכזרי מדי. במידה ואכן יש כעס שכזה, ניתן לנסות לעודד את הילד לפתור אותו בשיחה בעזרת חבר או מבוגר שמוכנים לגשר בין הצדדים.

  4. התמודדו באומץ ותחשפו בפני משתפי הפעולה את המטרות של יוזם החרם– חברים אחרים בכיתה צריכים להבין שהחרם היום מופנה כלפי הילד/ה האלו אבל, אם הוא מצליח, עשוי כל אחד מהם לחוות על עצמו חרם דומה בעתיד. 

  5. זכרו כל הזמן, שהחרם הוא מצב זמני. ילדים רבים מתארים שיש להם תחושה מפחידה כאילו החרם אף פעם לא יסתיים. אבל תמיד הוא נגמר ואתם צריכים להזכיר להם את זה, בעיקר בזמנים קשים יותר.

לסיכום :

1. חרם הוא לא באשמת המוחרם/ת והוא לא יימשך לעד.

 2. על הילד לגייס כוחות לטובתו מקרב תלמידים אחרים.

 3. לא להתבייש לפנות לקבל עזרה או ייעוץ ממבוגר שהם סומכים עליו.

 4. עליהם להפגין אומץ ונחישות לבירור סיבת החרם ומי הגורם העומד מאחוריו.

 5. עידוד לדבר עם ילדים אחרים על מנת למנוע חרם דומה בעתיד על ילדים אחרים